Matthias Valk

docent schrijven

Matthias haalde in 2016 zijn Bachelor of Cabaret aan de Koningstheateracademie in ’s-Hertogenbosch, in de afstudeerrichting schrijven. Hij heeft liedjes, conferences en scènes geschreven voor theater, liedjes en columns voor de radio en zingt in Andermans Veren Live. Daarnaast geeft hij sinds zijn afstuderen schrijfles aan de Koningstheateracademie en regisseert hij een toneelvereniging.

In het schrijven voor theater worden veel vormen gebruikt. Zowel in toneel als cabaret komen monologen, dialogen, liederen en stukken proza en poëzie voor. Daarin zijn authentieke, ‘levende’, personages belangrijk, en of de toon van de tekst past bij wat het stuk wil bereiken.

Zijn schrijflessen beginnen vanuit het idee dat in de schrijfwerkplaats cursisten bij elkaar opgeteld altijd een ervaren afspiegeling zijn de lezer. Voordat de schrijver vertelt ‘waar de tekst over gaat’ probeert de groep een indruk te geven van wat de tekst bij de lezers teweegbrengt, zodat de schrijver zich kan afvragen of dat het beoogde doel is. Men leert dus niet alleen van de feedback op de eigen tekst, maar ook van het verwoorden hoe andermans teksten hen raken.

In zijn lessen en workshops werkt Matthias graag met het materiaal dat zich aandient. Geen dwingend genre maar de mogelijkheid om verschillende genres te proberen. De cursus wordt gedurende het jaar dus gevormd rond de cursisten. Als daar interesse voor is wordt aan het einde van de cursus een literair café georganiseerd, waar cursisten de teksten waar ze trots op zijn kunnen etaleren of voordragen.

“Taal is een onmisbaar onderdeel van wat ons menselijk maakt, en het onderzoek van wat geschreven woord – dus nog voordat er lichaamstaal aan wordt toegevoegd – bij lezers teweegbrengt vind ik fascinerend. Zo las ik in een snackbar op de menukaart: Loempia “uit eigen keuken”. De schrijver daarvan bedoelt waarschijnlijk (en hopelijk) dat zijn loempia heel bijzonder is, en bovendien handgemaakt, maar door die aanhalingstekens lees ik toch iets heel anders. In mijn eigen werk stel ik dezelfde soort vragen. Staat er wat ik wil vertellen? En communiceert het dat op de manier waarop ik wil dat het gecommuniceerd wordt? En dan schaven, sleutelen, totdat de tekst onontkoombaar bij zijn lezer ligt.

Hopelijk tot snel aan de schrijftafel!”

Deel dit met je vrienden via: