“Autisme wordt hier gezien, maar is niet allesbepalend”
“Mensen met autisme verschillen eigenlijk even veel van elkaar als mensen zonder autisme,” zegt Anne-Marijn. “Het is daarom niet mogelijk om één formule te vinden die voor iedereen werkt, maar we kunnen wel een laagdrempelige, inclusieve en veilige omgeving creëren. Daar doen we dus ook ons best voor!”
Tijdig communiceren
Concreet betekent dit dat cursussen binnen De Kunstklas iets anders zijn ingericht dan het ‘gewone’ aanbod. De lesgroepen zijn kleiner en er is altijd een vaste locatie en docent. Daarnaast is er elke bijeenkomst een begeleider van Autismepunt aanwezig. Anne-Marijn: “We zijn nog steeds aan het leren. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om helder te communiceren en dingen tijdig aan te kondigen.”
Volle foyer
“Soms laten we nog wel eens een steekje vallen,” vervolgt Anne-Marijn. “Zo hadden we onlangs een groot evenement op donderdagavond, waardoor de foyer vol stond. Voor mensen met autisme, die een cursus kwamen volgen bij CKE en niet op drukte hadden gerekend, was dit erg overweldigend. Daar trekken we meteen een les uit, zodat het in de toekomst niet weer gebeurt.”
Op stoom
“Wegens wisselingen in het team, duurde het even voordat het project goed op gang kwam, maar nu zijn we lekker op stoom,” zegt Anne-Marijn. Als voormalig cultureel producent weet ze van aanpakken, al is deze doelgroep nieuw voor haar. ‘’Ik vind het heel interessant om dingen bij te leren. Wat ik al snel heb gemerkt is dat autisme binnen elk persoon weer anders tot uiting komt.” Hanneke voegt toe: “We zien hier ieder individu eerst als mens en niet eerst als mens met autisme. Kortom: autisme wordt gezien, maar is niet allesbepalend.’’
Van band naar atelier
Voor projectleider Hanneke is de doelgroep niet nieuw. Zij is sinds vierenhalf jaar werkzaam als ambulant begeleider bij Autismepunt. ‘’Ik heb een achtergrond in beeldende therapie en was in vorige banen ook altijd creatief bezig met cliënten. Toen ik bij Autismepunt begon, viel het me op dat het creatieve stuk daar nog ontbrak. Er was wel een band voor cliënten, maar verder niets. Ik raakte hierover in gesprek met een andere creatieve collega bij autismepunt en dat leidde tot een brainstorm, waaruit weer een gesprek met Autismepunt-directeur Anita Wiilemsen leidde. Zo raakte ik uiteindelijk betrokken bij dit project. Sinds vorig jaar heb ik, samen met Anne-Marijn en mijn collega Miranda Kok de leiding over dit project.”
Schilderij op de piano
Hanneke heeft in de praktijk al gezien hoe waardevol kunstonderwijs is voor deze groep. “Eén van mijn cliënten, een jonge vrouw, is heel creatief. Regelmatig staat er weer een nieuw zelfgemaakt kunstwerk op haar piano in de woonkamer. Ik neem dan de tijd om het te bekijken en erover te praten. Voor haar is het fijn om even de focus te leggen op wat ze heeft gecreëerd, in plaats van op haarzelf en op haar autisme. Het is immers voor iedereen fijn als er aandacht is voor de dingen waar je goed in bent, dat geeft zelfvertrouwen.”
Nooit te laat
Ook Anne-Marijn ervaarde al hoe De Kunstklas impact maakt. ‘’Kort geleden was ik bij een lezing, gegeven door iemand met autisme en ADHD. Toen ik vertelde over dit project, was hij ontroerd en zei: dit is precies wat ik vroeger gemist heb. Ik benadrukte dat het niet te laat is. Dit project is namelijk niet alleen bedoeld voor jongeren, maar ook voor volwassenen en ouderen.’’