“Omdat ik autisme heb, is mijn hele leven een beetje toneelspelen”

Tijdens de eerste les was niet alleen Rob zenuwachtig, maar de rest van de groep ook, vertelt hij. “Die eerste les was dus even aftasten. De docent, Gijs, gaf een opdracht waarbij we met verschillende intonaties een woord moesten zeggen. Dat mocht een woord zijn van iets wat we leuk vonden of juist iets waar we een hekel aan hadden. Een goede opdracht, want zo leerden we elkaar meteen een beetje kennen.”  

Buitenaardse wezen of dokter  

Al op jonge leeftijd hield Rob van toneelspelen. “Toen ik ongeveer twaalf jaar was, zat ik bij een kindertoneelvereniging. Ik kan me nog een aantal van mijn rollen herinneren. Zo speelde ik een keer een buitenaards wezen en een andere keer een dokter. Oefenen en ook optreden vond ik erg leuk. Het is prettig om voor even iemand anders te zijn.”  

Sociale vaardigheden  

Rob kreeg de diagnose autisme toen hij negentien jaar was. “Vroeger was er weinig bekend over autisme, dus er werd niet veel rekening mee gehouden. Behalve autistisch, ben ik ook hoog sensitief en heb ik een fotografisch geheugen. Door te observeren en te kopiëren hoe anderen zich gedroegen, heb ik mezelf veel sociale vaardigheden aangeleerd. Eigenlijk is mijn hele leven dus een beetje toneelspelen.”  

De deur uit  

De cursus ‘Spelen en Maken’ was voor Rob een welkom initiatief. Na een paar jaar als programmeur te hebben gewerkt, raakte hij in een burn-out en kwam hij thuis te zitten. “De cursus was voor mij een goede reden om weer de deur uit te gaan. Ik wil anderen dan ook aanmoedigen om een cursus te volgen. Ik denk dat het mensen echt kan helpen uit hun schulp te kruipen.” 

Onverwachte triggers 

Soms was een opdracht in de cursus confronterend, vertelt Rob. “Je kunt vooraf niet altijd voorspellen wat je zal triggeren. Soms kwamen er dus ineens sterke gevoelens naar boven, bij mij of bij een andere cursist. Gelukkig was er altijd begeleiding en onze docent, Gijs, wist zich heel goed op ons af te stemmen. Hij doorzag ons snel en kon, als het nodig was, de opdracht bijsturen.” 

Mooie vriendschap  

Een leuke bonus: Rob heeft een mooie vriendschap aan de cursus overgehouden. “Er was een medecursist waarmee ik in het bijzonder een goede klik had, met die persoon heb ik dus contact gehouden. Daar is een mooie vriendschap uit voortgekomen. Dat was natuurlijk niet het hoofddoel van de cursus, maar ik ben er wel erg blij mee!”  

 

 

Translate »